sobota 4. března 2017

Cestování vlakem v Maroku

Železnice v Maroku jsou rychlým, levným a pohodlným způsobem dopravy. Spojují velká města na severu a ve středu Maroka. Spolu s autobusy CTM představují jediný způsob meziměstské dopravy, kde můžete cestovat bez smlouvání a za ceny jako místní.


Vlaky v Maroku jsou provozované společností ONCF. Její webové stránky jsou k dispozici pouze ve francouzštině. Naštěstí existuje řada jiných webů, které informace o odjezdech obsahují také (např. Supratours). Pro smartphone s Androidem je užitečná aplikace ONCF prezentující informace o odjezdech. Bohužel, je jen ve francouzštině. Na druhou stranu aplikace je přehledná a používá pouze pár francouzských slov.

Typicky vypdající marocký vlak (zdroj: wikipedia.org)

Lístky není potřeba kupovat dopředu. Prodají vám je i 5 minut před odjezdem za stejnou cenu (vyzkoušeno 02/2017). Takže není potřebné využívat služby různých agentur, které lístky na vlak koupí za pěkně mastný poplatek. Místenky se neprodávají, nicméně během svého cestování jsem nepotkal přeplněný vlak.

Doporučení: Jízdenky na vlak kupujte pouze na nádraží v k tomu určené Billeterie. Může se stát, že potkáte překupníka jízdenek, který vám je bude chtít prodat s přirážkou.


Železniční síť v Maroku (zdroj: wikipedia.org)

Ačkoliv se může zdát, že lístky lze koupit po internetu, není tomu tak. On-line obchod ONCF sice funguje i mimo Maroko a pustí vás až k platbě, ale platbu není možné uskutečnit! Ptal jsem se i technické podpory s výsledkem - pro úspěšnou platbu potřebujete marockou platební kartu a navíc ani tak nelze od nás objednat lístky, jelikož pro web platební brány z ČR vyprší časový limit připojení (timeout).

Ceny za vlak jsou velmi rozumné i na české poměry. Například 250 kilometrů dlouhá trasa z Casablanky do Marrákeše vyjde na 95 dirhamů (cca 250 korun).

Použité lístky na vlak

Nádraží jsou obvykle hlídána vojáky se samopaly a vstup na peron kontroluje drážní zaměstnanec, který vám označí váš lístek. Na informačních displejích na nádražích rotují informace o odjezdech v arabštině spolu s francouzštinou. Toalety na nádražích jsou čisté a bezplatné. Všechny, které jsem navštívil, byly evropského standardu.

Vlaky uvnitř jsou pohodlné a čisté. Běžná třída (2) vypadá jako v českých vlacích, ale nepotkáte v nich zásuvky. Můžete se setkat jak s kupé, tak s vagónem plným sedaček. A nebojte, ve vlacích je klimatizace. Lístky ve vlaku kontroluje průvodčí a udělám vám do něj  dírku kleštičkami.

Vlaky většinou jezdí přesně nebo se zpožděním kolem 10 minut. Dá se říct, že stejně spolehlivě nebo spolehlivěji než naše České dráhy.

Před nádražím čekají hory smlouvajících taxikářů zkoušecí vás dostat na nejdřív hodně nadsazenou cenu (u většiny turistů jim to hladce projde).

Jinak zůstaňte naladěni, další články o Maroku budou přibývat. Cestopis je v procesu tvorby a zbývá mi dopsat ještě takových 65%.