středa 9. srpna 2017

Online nákup vstupenek v Rusku

V době, kdy jsem plánoval cestu po Rusku, jsem si chtěl zajistit vstupy do památek. Po schválení víza už nebylo času nazbyt pro psaní e-mailů na památky. Proto jsem koupil přes web elektronické vstupenky na několik nejdůležitějších památek. Pro Chrám Vasila Blaženého v Moskvě, Dolní park v Petěrgofu a Katedrálu svatého Izáka v Petrohradu. Dojmy z nakupování mám smíšené.


Na začátek můžu říct, že se mi líbí ruské geniálně jednoduché řešení, které naprosto zamezuje možnosti zaplacení se špatně vyplněným e-mailem (mé noční můře, která mě už potkala u výletu na Stonehenge). Před samotným placením se správnost ověří zasláním kontrolního kódu na e-mail. Bez něj není možné nákup dokončit.

Potvrzovací kód pro nákup lístků do Chrámu Vasila Blaženého.

Tím však veškerá pozitiva nákupu lístků online v Rusku končí. Jednak většinou lístek nepřijde rovnou do e-mailu, ale na webu musíte vyplnit údaje o Vaší objednávce a pak si můžete stáhnout voucher. Ano, voucher. A s tímto voucherem stejně musíte jít k pokladně a vyměnit ho za lístek. Úspora času a peněz naprosto nulová vzhledem k tomu, že počet prodávaných vstupenek na místě není nijak omezen. Jen se připravíte o jakoukoliv flexibilitu. Navíc nikde během nákupu o nutnosti výměny voucheru za vstupenku nenapíší ani řádek. Najdete ho až v e-mailu u PDFka s voucherem.

Formulář na objednávku lístků do Katedrály sv. Izáka v Moskvě

Jediné místo, kde to má smysl kupovat online je Dolní park v Petěrgofu, který je znám svými fontánami. V tomto případě dostanete rovnou PDFko s čárovým kódem. Tím můžete rovnou vstoupit do parku ještě před otevřením samotných pokladen. V létě je možný vstup od 9 hodin. Kasa se přitom otevírá, jestli mě paměť neklame, až v 10h (na webu teď nemůžu dohledat). V době před spuštěním fontán (na 11h) se tam tvořívají dlouhé fronty, které bych fakt stát nechtěl.

Dolní park v Petěrgofu

U Chrámu Vasila Blaženého v Moskvě si svůj voucher musíte vyměnit za vstupenku. Pro tento účel je tam jedna přímo dedikovaná pokladna. Není mi známo množstevní omezení vstupů prodávaných na místě.

Katedrála svatého Izáka v Petrohradu je přímo ukázkový příklad, jak by prodej elektronických lístků vůbec neměl vypadat. Do zaplacení se nedozvíte, že se jedná pouze o voucher, který je potřeba směnit za lístek. A pak na místě si spolu s ostatními, co si kupují normální lístek, musíte vystát pekelně dlouhou frontu (aspoň dopoledne v době otevření katedrály). Nákupem online fakt nic nezískáváte, jen se tím zbytečně fixujete na jeden jediný den. Množstevní omezení lístků prodávaných na místě mi není známo. Počet voucherů na internetu je omezen na 1000 kus. Do posledního dne před vstupem jich bývá k dispozici více než devět stovek (ani se tomu nedivím).