středa 23. května 2018

Do Českého Krumlova za 20 korun

Už delší dobu jsem se chtěl do Českého Krumlova podívat. Údajně jsem tam byl jako malý, ale vůbec nic si z toho nepamatuji. Letos to vyšlo až na druhý pokus. Původně jsem z Kambodži booknul dvě akční jízdenky pro dva, abych je mohl o dva měsíce později zrušit, protože by tam slečně byla zima a náš státní zámek, na který ročně zavítá 1,8 miliónu návštěvníků, je v březnu prostě ještě zavřený.


Český Krumlov

Byl pozdní večer první máj, o lásce šeptal tichý mech, když na mě na fóru mrkne akční nabídka Flixbusu na jízdenky za 29 korun. Zkontroluji, jestli se týkají i Českého Krumlova. Váhám, pro jednoho, dva nebo nic...? Hledám slevové kódy za zrušené jízdy a kupuji za 20 Kč zpáteční jednodenní jízdu. Slečna si může přikoupit později.

V sobotu ráno vstávám stejně jako, když jdu do práce, abych stihl odjezd autobusu v 9:30 z pražské Florence. Protahuji si nohu, když mě v ní přeskočí sval a chytne obrovitá křeč. Po čtvrthodině a babském mazání povoluje. Super přídavek k večer naservírovaným fotkám od předchůdce SkyNetu (FB) s mou bývalou. Umělá inteligence si evidentně myslí, jaký jsme byli krásný pár, když píše "Máme radost, že vnímáte vřelé reakce svých přátel, a doufáme, že si budete připadat ještě víc spolu." To nevymyslíš!

Vzducholoď nad Prahou

Autobus odjíždí zaplněn z asi 70%. Wifi, zásuvky i USB fungují. Jen ta wifi nějak vypadává. Cesta se nese v poklidném duchu, jen chytneme dvě kolony kvůli dopravním nehodám, které nás zpozdí o 20 minut. Do Krumlova se dostávám něco po jedné hodiny a jsem rád, že jsem si dopředu nekoupil vstup. Ten se dá po internetu koupit jen na 10:00 a 13:10. Proto hned po příjezdu mířím do kasy.
Tip: Pokud bydlíte na jihovýchodě Prahy jako já, kupte si odjezd z Prahy Roztyly. Ušetříte si hodinu spánku, protože autobus tam stejně staví a dalších deset minut dokonce čeká.

První minuty v Krumlově

Podle značek se pohodlně dostanete až do centra k zámku. První vás přivede na nádhernou vyhlídku, kde je celý Krumlov jako na dlani. Projdete úzkými středověkými uličkami, kde vládnou renesanční domy se sgraffiti, minete další vyhlídku plnou Japonců, přejdete most, vyjdete po schodech a jste před zámkem. Něco málo jsem pofotil už při cestě, protože bylo nádherné slunečné počasí a byla by škoda ho nevyužít. Podle předpovědi mělo později pršet.

Vyhlídka na zámek okupovaná Japonci

U pokladny kupuji lístek a jsem mile překvapen, že prohlídka začíná už za půl hodiny. Čekal jsem to horší, něco ve stylu "lístky pro dnešek jsou už vyprodané. Počkejte, zbývá ještě jeden na 16:45". U medvědího příkopu mezi druhým a třetím nádvořím jsem se velmi matně vybavil vzpomínku na zámek z dětství. Když vidím, jak to tam vypadá, docela ty medvědy lituji, ale tradice je tradice...

Chudák medvěd na betonu s obsedantně kompulzivním chováním

Zámecká věž na druhém nádvoří


Zámek samotný je obrovský (podle průvodce dokonce druhý největší po Pražském hradu). Na to, jak je obrovský má až překvapivě malé třetí a čtvrté nádvoří. Jeho vnější stěny jsou nádherně vymalované. Samotná prohlídka trvá hodinu a je na výběr z češtiny, angličtiny a němčiny. Průvodce byl politicky nekorektní veselá kopa. Uvnitř zámku se tradičně nesmí fotit. Interiéry jsou nádherné plné odkazů na červenou pěticípou růži Rožmberků. Na dřevěných podlahách se vyskytuje zvýšené množství medvědích kožešin.

Asi třetí nádvoří

Když prohlídka skončila, z nádherné sluneční počasí nahradily tmavé mraky, skrz které občas prosvítalo slunce. Přes krytý most jsem došel do královské zahrady. Na vyhlídce jsem udělal mezi Japonci a Číňany se selfie tyčemi pár fotek a dal si překvapivě levnou malinovku (20 Kč za třetinku a 30 Kč za půllitr). Obloha se stále víc mračila. V zahradě je bludiště ze zastřižených křovin a opodál je slavné otočné hlediště. Po východu ze zámku jsem si dal ze zvědavosti černou zmrzlinu (35 Kč). Chutnala jako lesní plody a dodatečně můžu říct, že určitě byla obarvena něčím jako živočišné uhlí.

Z vyhlídky na hradbách

Z vyhlídky na hradbách II.
Otočné hlediště

Procházel jsem se zdejšími zdobnými křivolakými uličkami, přešel Lazebnický most, vychutnával scenérii, navštívil Kostel sv. Víta a přemýšlel, kde si dám něco malého jako pozdní oběd. Koupit bagetu v mini marketu se mi nechtělo a smažený řízek s hranolky za 149 Kč, co inzerovali na náměstí taky ne. Tak jsem se procházel kolem Vltavy a hledal v českých hospodách, co že to mají dobrého. Vskutku jsou typicky české - na první pohled lákavé menu se vyznačuje tím, že tam mají vypsaná všechna jídla, kompletní nápojový lístek včetně levného piva (co by za půl litr piva za 35 Kč klidé na Riegráčích dali), ale jaksi tam nikde není ani ň o přílohách. Inu, typicky české. Už jsem to neměl chuť dál konzultovat s mapami a recenzemi a vyřešil jsem to jako typický Němec - dal si kebab za 80 Kč v provozovně s 4,2 hvězdičkami.



Kolem se podle meteoradaru honily bouřky, ale nad Krumlovem se projasňovalo, tak jsem dál coural centrem. Za zámkem z druhé strany se konalo rally. Spousta lidí, spousta aut, avšak na zámku a v podzámčí překvapivé ticho.

 

Až se přiblížila hodina odjezdu, byl jsem postavený před typicky český problém - kde tu sehnat veřejné WC... To na zámku už zavřené a ve městě žádné další. Zkusil jsem, jak jsem myslel, jednu lepší restauraci, ale byl jsem z ní vykázán personálem, který se choval hůř, než v čtvrté cenové. Štěstí jsem neměl ani na autobusovém nádraží, které se rekonstruuje a záchod tam má jen do 18:00, ani v nemocnici naproti. Až na benzínce to vyšlo. Chvíli před sedmou dorazil zelený autobus a přesně podle jízdního řádu se vydal směrem na Prahu a České Budějovice. Do Prahy dorazil na čas a s chutí jsem tentokrát využil výstupního místa na Praze Roztyly.

Náklady:
Zpáteční jízdenka ... 20 Kč po slevách
Vstupné do zámku ... 180 Kč
Malinovka ... 20 Kč
Zmrzliny ... 35 + 25 Kč
Kebab místo jídla ... 80 Kč
Proviant z mini/supermarketů ... cca 100 Kč